maandag 25 november 2013

Projectgroep Awesome Week 2

Webblog van Projectgroep Awesome, JCM-D05B, groep 6, week 2



Deze week zijn we aan de slag gegaan met de weekopdracht van Onze Mix.
De weekopdracht van Onze Mix omvatte het onderzoeken van informatie over de organisatie, By the Grape, via gegeven bronnen. Wij hebben op MintNL en in LexisNexis veel informatie gevonden over de organisatie, de rechtsvorm en artikelen waar de organisatie wordt besproken. Deze gevonden informatie staat allemaal beschreven in de weekopdracht.

Merkelementen By The Grape
Onderzoek naar By The Grape heeft ons informatie verschaft over de manier waarop zij zichzelf als bedrijf presenteren naar de consument toe. Onder deze merkelementen worden de volgende onderdelen begrepen:
  • Huisstijl van het bedrijf
    • Magenta kleurgebruik
    • Symbolisch logo is een wijnfles
    • Website is opgebouwd in dezelfde stijl
  • Merknamen / domeinnamen
    • Alle geregistreerde namen komen overeen en bevatten relevantie
  • Verpakkingen / etiketten
    • Wijnflessen bevatten etiketten kijkend naar het merk wijn
    • Eigen wijnen van het bedrijf bevatten eigen etiketten met het logo
    • In samenwerking met wijnhuizen bevatten de verpakkingen een neutrale uitstraling
    • Verpakkingen van eigen merk wijnen bevatten wel de huisstijl
    • Wijnpakketten worden samengesteld in een witte doos met het By The Grape logo erop
Door gebruik te maken van hun eigen huisstijl op de eigen merken, blijft de merkidentiteit langer hangen bij de consument. Het gebruik van magenta in de huisstijl is een opvallende kleur en trekt eerder de aandacht op straat. Omdat ze in samenwerking met wijnhuizen wijn verkopen, is het waarschijnlijk niet mogelijk om dat compleet naar buiten te brengen als hun eigen wijn door die specifieke verpakkingen vorm te geven met hun eigen huisstijl.
We hebben onderzoek gedaan naar de concurrentie van de organisatie, zowel in de stad, de omgeving als online. Deze concurrenten hebben wij gevisualiseerd in deze mindmap: 





Naast de concurrentie bevat de weekopdracht de positionering van de organisatie en het groepeerschema.


Dit is ons groepeerschema:

Door deze opdrachten hebben we een beter beeld gekregen over de positie, concurrentie en omgeving van By the Grape.

Ons 'product' op 3 niveaus:


1.    Wat is het kernproduct?
Genot bieden aan de consument, een sfeer maker.

2.    Wat is het tastbare product?
De flessen wijn, de wijnen van een hoge klasse.

3.    Wat is het uitgebreid product?
Erg hoge klant gerichtheid, veel kennis van zaken.
Bestellen via internet, en thuisbezorging.
Er word een ervaring gecreĆ«erd rondom de wijn. 

Ook hebben we de aankoopmotivatie's geanalyseerd:
            Negatieve motivatie:

Problem avoidance: Men koopt een fles wijn om bijvoorbeeld ‘s avonds te nuttige tijdens en/of na het eten. Dat er een lekker wijntje in huis is, heeft een positieve invloed op de gezelligheid.

Normal depletion: De wijn wordt gekocht om de voorraad te behouden/aan te vullen.

Positieve motivatie:

Sensory gratification: De wijn wordt gekocht voor genot, niet om te overleven.

Intellectual stimulations: Nieuwe wijnen proberen is iets wat mensen trekt, de consument komt tevens naar By the Grape vanwege de vele verschillende wijnen en variaties.

Onze 5 positioneringsstatements van By the Grape:


·      Groot arrangement
·      Specialiteit
·      Betrokkenheid
·      Prijskwaliteit verhouding
·      Service

1.    Alle wijnen zijn van kleine wijnboeren zonder tussenpersoon, dit betekent biologisch en fair-trade wijnen voor een eerlijke prijs.
2.    By the Grape heeft niet alleen een groot arrangement aan wijnen, maar ze kunnen deze ook nog eens samenstellen in een pakket naar uw wensen. Uiteraard kan dit pakket thuis bezorgd worden.
3.    By the Grape wil haar klanten een algehele ervaring laten beleven, niet om zomaar een fles wijn te kopen.
4.    De medewerkers van By the Grape staan altijd klaar om u advies en tips over de wijnen te geven. Ook via onze website en nieuwsbrief proberen zij u voldoende informatie en kennis over onze producten te bieden.
5.    Bij By the Grape kunt u niet alleen de wijn kopen, maar ook beleven. Doormiddel van workshops en proeverijen laten ze u met andere ogen naar de verschillende wijnen kijken.

Meesterplanning week 2:




De opdracht hadden we onderverdeeld over de projectgroep waarbij een ieder zijn taak moest afronden. Omdat de meerderheid van onze projectgroep geveld was wegens ziekte, heeft de opdracht wat meer moeite gekost. De inplanopdracht is ook door de projectgroep behandeld. De afspraken die gemaakt zijn in de samenwerkingsovereenkomst zijn door de meerderheid nageleefd, al moet er nog wat concreet worden afgesproken over afwezigheid. Jay-Eliza is de hele week afwezig geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten