Terugblik plan van aanpak
Evaluatie werkwijze
Is het jullie gelukt om je aan de planning te houden?
Het is ons gelukt om ons aan de deadline te houden. De planning zelf werd niet altijd even goed gevolgd. Dit begon al in week twee, doordat 4 van de toen nog 6 groepsleden ziek waren. Eind week drie stopte Jay-Eliza met de opleiding en zij zei tot die tijd dat ze haar opdrachten nog zou maken. Haar werk moesten we toen herverdelen en dit hadden wij dus iets later dan ideaal af. Een ander punt waar het in de planning niet goed ging was bij de opdracht middelenschouw. Tot en met week drie liep dit nog volgens planning maar daarna begonnen Lara en Pepijn op dit punt achter te lopen. Eind week zes zouden alle borden op Pinterest afgerond moeten zijn. Ieke, Mike en Stefan hadden hun deel op tijd af. Lara en Pepijn hebben dit uiteindelijk in week 7 afgerond.Ook met de afronding van de weekopdrachten ging het vanaf week 4 niet helemaal meer volgens planning. We hadden elke week de deadline op vrijdagochtend gezet, zodat we het met zijn allen konden nakijken. Het was echter steeds het geval dat we op vrijdag tot laat in de middag alles aan het maken waren. Ook kwam vaak nog niet alles af. In week 5 hebben we dit wel gered, maar in week 6 bijvoorbeeld weer niet.
Achteraf gezien was dit natuurlijk niet erg handig. We hebben ons dus ook niet altijd aan de planning kunnen houden. Soms door factoren van buitenaf, en soms door onze eigen schuld. Dit is dus een leerpunt voor groepswerk in de toekomst.
Hebben jullie de samenwerkingsafspraken kunnen navolgen?
Aan het begin van dit blok hebben we met zijn allen een samenwerkingscontract getekend. Hierin stonden bijvoorbeeld ook de afspraken die we hadden gemaakt over op tijd zijn. De sanctie op te laat komen was als volgt: 'indien een teamlid tussen 10 en 30 minuten te laat is, dan zal het desbetreffende teamlid moeten trakteren. Komt het teamlid herhaaldelijk (3x) te laat, dan zal er een gesprek met de rest van de groep plaatsvinden over de voortgang.' Er is dan ook meerdere keren getrakteerd.
Ook is er in week week 5 met Lara een gesprek geweest over haar werkgedrag en het niet nakomen van afspraken. Hier is uitgekomen dat Lara dit zou verbeteren en dit heeft ze zeker gedaan. Ook met Pepijn is er een gesprek gevoerd, tevens over het niet nakomen van afspraken en het niet maken van werk. Dit was in week 6. Ook Pepijn gaf aan dit te gaan veranderen, maar daar ging nog wat tijd overheen. In week 8/9 heeft hij hard gewerkt en zijn bijdrage geleverd.
Al met al hebben we dus onze samenwerkingsafspraken gevolgd.
Wat waren cruciale momenten?
Een van de eerste cruciale momenten was het moment dat Jay-Eliza aankondigde dat ze ging stoppen met de opleiding. Dit hadden we deels wel verwacht, maar het moment was toch onverwacht. Dit was erg jammer natuurlijk, maar voor haar en het groepswerk beter.
Het tweede cruciale moment was het moment dat we in gesprek moesten met Lara en Pepijn over hun werkhouding. Dit was voor ons allen niet heel makkelijk, maar we zijn er sterker uitgekomen.
Een positief cruciaal moment was het moment dat ons creatief concept vorm kreeg. Dit was namelijk leidend voor alle opdrachten. Op dat moment kwam ons eindproduct steeds helderder in zicht. Dit was voor ons een belangrijk moment.
Ook de feedback van Patrick, Lukas, Jaap Nutters en Ronald Voorn waren cruciale momenten. We kregen te horen wat goed ging en wat beter kon, dus vanaf dat moment wisten we gerichter of we op de goede weg waren. Ook wisten we wat we moesten verbeteren, wat belangrijk was voor een goed eindproduct.
Als laatste was onze eindprocedure ook erg cruciaal, omdat het er soms om zou spannen of we het allemaal op tijd zouden redden. Dat is gelukkig gelukt!
Welke interventies hebben jullie gedaan?
Zoals eerder aangegeven hebben we twee keer een gesprek gevoerd als groep over de gemaakte afspraken. De eerste keer was een gesprek met Lara en de tweede keer met Pepijn. We moesten ingrijpen omdat het anders niet goed zou komen met het eindproduct. Gelukkig is alles op zijn plek terecht gekomen.
Is het jullie gelukt om je aan de planning te houden?
Het is ons gelukt om ons aan de deadline te houden. De planning zelf werd niet altijd even goed gevolgd. Dit begon al in week twee, doordat 4 van de toen nog 6 groepsleden ziek waren. Eind week drie stopte Jay-Eliza met de opleiding en zij zei tot die tijd dat ze haar opdrachten nog zou maken. Haar werk moesten we toen herverdelen en dit hadden wij dus iets later dan ideaal af. Een ander punt waar het in de planning niet goed ging was bij de opdracht middelenschouw. Tot en met week drie liep dit nog volgens planning maar daarna begonnen Lara en Pepijn op dit punt achter te lopen. Eind week zes zouden alle borden op Pinterest afgerond moeten zijn. Ieke, Mike en Stefan hadden hun deel op tijd af. Lara en Pepijn hebben dit uiteindelijk in week 7 afgerond.Ook met de afronding van de weekopdrachten ging het vanaf week 4 niet helemaal meer volgens planning. We hadden elke week de deadline op vrijdagochtend gezet, zodat we het met zijn allen konden nakijken. Het was echter steeds het geval dat we op vrijdag tot laat in de middag alles aan het maken waren. Ook kwam vaak nog niet alles af. In week 5 hebben we dit wel gered, maar in week 6 bijvoorbeeld weer niet.
Achteraf gezien was dit natuurlijk niet erg handig. We hebben ons dus ook niet altijd aan de planning kunnen houden. Soms door factoren van buitenaf, en soms door onze eigen schuld. Dit is dus een leerpunt voor groepswerk in de toekomst.
Hebben jullie de samenwerkingsafspraken kunnen navolgen?
Aan het begin van dit blok hebben we met zijn allen een samenwerkingscontract getekend. Hierin stonden bijvoorbeeld ook de afspraken die we hadden gemaakt over op tijd zijn. De sanctie op te laat komen was als volgt: 'indien een teamlid tussen 10 en 30 minuten te laat is, dan zal het desbetreffende teamlid moeten trakteren. Komt het teamlid herhaaldelijk (3x) te laat, dan zal er een gesprek met de rest van de groep plaatsvinden over de voortgang.' Er is dan ook meerdere keren getrakteerd.
Ook is er in week week 5 met Lara een gesprek geweest over haar werkgedrag en het niet nakomen van afspraken. Hier is uitgekomen dat Lara dit zou verbeteren en dit heeft ze zeker gedaan. Ook met Pepijn is er een gesprek gevoerd, tevens over het niet nakomen van afspraken en het niet maken van werk. Dit was in week 6. Ook Pepijn gaf aan dit te gaan veranderen, maar daar ging nog wat tijd overheen. In week 8/9 heeft hij hard gewerkt en zijn bijdrage geleverd.
Al met al hebben we dus onze samenwerkingsafspraken gevolgd.
Wat ging er goed?
Als groep hadden we een goede klik met elkaar. Dat was vaak wel fijn werken. Ook hielpen we elkaar waar nodig, dus we konden op elkaar bouwen. Wat waren cruciale momenten?
Een van de eerste cruciale momenten was het moment dat Jay-Eliza aankondigde dat ze ging stoppen met de opleiding. Dit hadden we deels wel verwacht, maar het moment was toch onverwacht. Dit was erg jammer natuurlijk, maar voor haar en het groepswerk beter.
Het tweede cruciale moment was het moment dat we in gesprek moesten met Lara en Pepijn over hun werkhouding. Dit was voor ons allen niet heel makkelijk, maar we zijn er sterker uitgekomen.
Een positief cruciaal moment was het moment dat ons creatief concept vorm kreeg. Dit was namelijk leidend voor alle opdrachten. Op dat moment kwam ons eindproduct steeds helderder in zicht. Dit was voor ons een belangrijk moment.
Ook de feedback van Patrick, Lukas, Jaap Nutters en Ronald Voorn waren cruciale momenten. We kregen te horen wat goed ging en wat beter kon, dus vanaf dat moment wisten we gerichter of we op de goede weg waren. Ook wisten we wat we moesten verbeteren, wat belangrijk was voor een goed eindproduct.
Als laatste was onze eindprocedure ook erg cruciaal, omdat het er soms om zou spannen of we het allemaal op tijd zouden redden. Dat is gelukkig gelukt!
Welke interventies hebben jullie gedaan?
Zoals eerder aangegeven hebben we twee keer een gesprek gevoerd als groep over de gemaakte afspraken. De eerste keer was een gesprek met Lara en de tweede keer met Pepijn. We moesten ingrijpen omdat het anders niet goed zou komen met het eindproduct. Gelukkig is alles op zijn plek terecht gekomen.
Kwaliteitsbewaking
We hebben elkaars stukjes gecontroleerd op spel- en taalfouten. Dit hebben we elke week gedaan.Ook hebben we elkaars stukken nagekeken op inhoud, zodat we zeker wisten dat het klopt met wat er uiteindelijk moest komen te staan. Verder hebben we elke week trouw de meester-planning bijgehouden. Hoewel we ons niet altijd aan deze planning hebben gehouden, was het toch zinvol om dit bij te houden. Zo wisten we namelijk precies wat er nog moest gebeuren en wie er achterliep op schema. En konden we op tijd ingrijpen. Dit is dan ook in bijna alle weken wel een keer gebeurd. Elke vrijdag hebben wij met elkaar om de tafel gezeten om te kijken wat er nog moest gebeuren en door wie.
Ook de samenkomsten op maandag waren erg handig. Maandagochtend was namelijk altijd de dag dat wij onze opdrachten verdeelden. Hierbij kwam de planning natuurlijk erg goed van pas. Al met al heeft de meester-planning erbij geholpen om alles op tijd af te krijgen. Ook hebben we in week 1 de By the Grape winkel bezocht. Dit hebben we gedaan omdat we wilden dat onze huisstijl bij By the Grape aansloot.
In week 5 hebben we contact gehad met Patrick, voor feedback. Hij stelde een aantal vragen waar wij nog naar moesten kijken. Vragen die essentieel waren om te beoordelen of ons concept een succes zou kunnen worden. Deze feedback hebben we toen verwerkt in onze opdrachten en producten.
Deze week hebben wij ook om feedback van Lukas gevraagd. Hij was positief over ons idee. En hij gaf ons nog een tip mee om over de kosten. Wij hadden voor de kosten van de flessen wijn de winkelprijs aangehouden. Lukas vertelde ons dat we van een winstmarge van 50% mochten uitgaan en dus de kosten van de wijn halveren. Dit gaf de ruimte om een evenement te kunnen organiseren.
In week 6 hebben we ook feedback ontvangen. Deze keer van niemand minder dan Jaap Nutters, eigenaar van By the Grape Utrecht. De uitkomsten hiervan hebben wij ook in ons project meegenomen. Bijvoorbeeld dat de marge op By the Grape wijnen inderdaad 50% is maar op de andere wijnen 30%, hiermee hebben wij dan ook rekening gehouden. Ook de mogelijkheden voor een evenement hebben wij met hem besproken.
Tot slot hebben wij in week 7 nog een keer feedback ontvangen, en wel van Ronald Voorn. Ook dit hebben we in de kwaliteitsborging verwerkt.
Voldoen jullie eindproducten aan de door jullie geformuleerde kwaliteitseisen? Hoe weet je dat?
Wij denken van wel, omdat we het door professionals hebben laten nakijken. De feedback die we daar toen op hebben gekregen hebben we weer verwerkt in onze eindproducten. We hebben de feedback van de professionals dan ook met open armen ontvangen. Verder hebben we op de punten die we zelf zouden doen ook alles gecontroleerd.
Ook de samenkomsten op maandag waren erg handig. Maandagochtend was namelijk altijd de dag dat wij onze opdrachten verdeelden. Hierbij kwam de planning natuurlijk erg goed van pas. Al met al heeft de meester-planning erbij geholpen om alles op tijd af te krijgen. Ook hebben we in week 1 de By the Grape winkel bezocht. Dit hebben we gedaan omdat we wilden dat onze huisstijl bij By the Grape aansloot.
In week 5 hebben we contact gehad met Patrick, voor feedback. Hij stelde een aantal vragen waar wij nog naar moesten kijken. Vragen die essentieel waren om te beoordelen of ons concept een succes zou kunnen worden. Deze feedback hebben we toen verwerkt in onze opdrachten en producten.
Deze week hebben wij ook om feedback van Lukas gevraagd. Hij was positief over ons idee. En hij gaf ons nog een tip mee om over de kosten. Wij hadden voor de kosten van de flessen wijn de winkelprijs aangehouden. Lukas vertelde ons dat we van een winstmarge van 50% mochten uitgaan en dus de kosten van de wijn halveren. Dit gaf de ruimte om een evenement te kunnen organiseren.
In week 6 hebben we ook feedback ontvangen. Deze keer van niemand minder dan Jaap Nutters, eigenaar van By the Grape Utrecht. De uitkomsten hiervan hebben wij ook in ons project meegenomen. Bijvoorbeeld dat de marge op By the Grape wijnen inderdaad 50% is maar op de andere wijnen 30%, hiermee hebben wij dan ook rekening gehouden. Ook de mogelijkheden voor een evenement hebben wij met hem besproken.
Tot slot hebben wij in week 7 nog een keer feedback ontvangen, en wel van Ronald Voorn. Ook dit hebben we in de kwaliteitsborging verwerkt.
Wanneer hebben jullie feedback gebruikt voor kwaliteitsborging? Wat heeft de feedback opgeleverd?
We hebben eigenlijk waar we konden de feedback gebruikt. Zo hebben we elke week wel iets bijgesteld, en daar waren we iedere week weer even zoet mee. Dit is helemaal niet erg, want hierdoor hebben we alles wel zo goed mogelijk kunnen maken. Bovendien hebben we door de feedback en het bijstellen van onze kwaliteitsborging onze doelstellingen kunnen halen. Dat is natuurlijk van groot belang. Dit geldt eigenlijk voor iedere week.
We hebben iedere week gekeken naar de spelling. Verder hebben we elke week de kwaliteitsbewaking naast de opdrachten gehouden. Niet alles is gelukt zoals gepland, maar dat losten we dan op een andere manier op. Zo hebben we toch alles nagekeken.
We hadden alleen in week 8 gepland dat we geen tijd zouden besteden aan de kwaliteitsborging, maar we hebben dit uiteindelijk toch gedaan. Dit komt doordat we het toch als vereist zagen. Alleen aan het einde van week 9 hebben we het wat anders aangepakt. Dit komt omdat deze week het eindproduct moest worden ingeleverd. Omdat we iedere week de kwaliteitsborging hebben bijgehouden, waren we in week 9 niet zoveel tijd kwijt aan het controleren. Dat was natuurlijk erg fijn.
We hebben eigenlijk waar we konden de feedback gebruikt. Zo hebben we elke week wel iets bijgesteld, en daar waren we iedere week weer even zoet mee. Dit is helemaal niet erg, want hierdoor hebben we alles wel zo goed mogelijk kunnen maken. Bovendien hebben we door de feedback en het bijstellen van onze kwaliteitsborging onze doelstellingen kunnen halen. Dat is natuurlijk van groot belang. Dit geldt eigenlijk voor iedere week.
We hebben iedere week gekeken naar de spelling. Verder hebben we elke week de kwaliteitsbewaking naast de opdrachten gehouden. Niet alles is gelukt zoals gepland, maar dat losten we dan op een andere manier op. Zo hebben we toch alles nagekeken.
We hadden alleen in week 8 gepland dat we geen tijd zouden besteden aan de kwaliteitsborging, maar we hebben dit uiteindelijk toch gedaan. Dit komt doordat we het toch als vereist zagen. Alleen aan het einde van week 9 hebben we het wat anders aangepakt. Dit komt omdat deze week het eindproduct moest worden ingeleverd. Omdat we iedere week de kwaliteitsborging hebben bijgehouden, waren we in week 9 niet zoveel tijd kwijt aan het controleren. Dat was natuurlijk erg fijn.
Kwaliteitsborging. |
Wij denken van wel, omdat we het door professionals hebben laten nakijken. De feedback die we daar toen op hebben gekregen hebben we weer verwerkt in onze eindproducten. We hebben de feedback van de professionals dan ook met open armen ontvangen. Verder hebben we op de punten die we zelf zouden doen ook alles gecontroleerd.
Pechakucha
Dit zijn onze offerte en factuur:
Onze middelen voldoen
aan de regels van auteurs- en portretrecht.
Online middel:
•Video/Layar- Zodra de deelnemende klant zijn of haar gemaakte video opstuurt naar By the Grape, gaan zij met de voorwaarden akkoord en geven zij toestemming aan de organisatie om deze te gebruiken.
•Facebook- Akkoord gaan met de algemene voorwaarden van facebook en toestemming van de video-auteur/klant.
Offline middel:
•Flyer- Maken we zelf. Er moet alleen rekening gehouden worden met het gebruik van bepaalde foto's of plaatjes.
•Event- Er is geen sprake van auteursrecht, omdat het event in het pand van By the Grape gehouden wordt. Rekeninghoudend met het portretrecht op de foto's die worden gemaakt, gebruiken wij die niet voor een ander commercieel doeleinde.
•Video/Layar- Zodra de deelnemende klant zijn of haar gemaakte video opstuurt naar By the Grape, gaan zij met de voorwaarden akkoord en geven zij toestemming aan de organisatie om deze te gebruiken.
•Facebook- Akkoord gaan met de algemene voorwaarden van facebook en toestemming van de video-auteur/klant.
Offline middel:
•Flyer- Maken we zelf. Er moet alleen rekening gehouden worden met het gebruik van bepaalde foto's of plaatjes.
•Event- Er is geen sprake van auteursrecht, omdat het event in het pand van By the Grape gehouden wordt. Rekeninghoudend met het portretrecht op de foto's die worden gemaakt, gebruiken wij die niet voor een ander commercieel doeleinde.
[1] Verveelvoudigen, openbaarmaken:
Artikel 12 aw.
[2] Portretrecht, Artikel 19 – 21
aw.
Scan mij met behulp van Layar. |
|
Flyer, uitnodiging voorkant. |
Facebook actiepagina. |
Draaiboek evenement, pagina 1. |
|
|
Wij zijn er deze week achtergekomen dat de voorwaarden van Layar per 1 Januari zijn veranderd. Deze verandering is groots op het gebied van prijs voor het gebruik van Layar. Kort gezegd is de prijs gigantisch omhooggedreven vanaf het nieuwe jaar. Het gratis gedeelte van Layar is nog maar geldig voor 60 dagen. Onderstaande afbeeldingen geven de verandering aan:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten