Beste lezers, zie hier wat we afgelopen week hebben gedaan!
Meesterplanning
De opdrachten hebben we verdeeld over de groepsleden.
Middelenschouw
Ook in week 5 hebben we weer aan de middelenschouw gewerkt. Deze moet volgende week af zijn, maar we lopen nog niet helemaal op schema. Er moeten nog bij verschillende kopjes foto's toe worden gevoegd omdat deze nog niet compleet zijn. We hebben er namelijk voor gekozen om iedere week 8 foto's p.p. te maken, zodat we iedere week 1 onderwerp van onze lijst af konden strepen. We gaan ervoor zorgen dat de middelenschouw in week 6 wel helemaal volledig is.
Link naar pinterest: http://www.pinterest.com/bureauawesome/
Expertfeedback
Afgelopen week hebben wij contact gehad met Patrick. Wij hebben aan hem gevraagd of we op de goede weg waren en wat hij van ons creatief concept vond. Hier hebben wij de volgende feedback op gekregen:
FEEDBACK OP CONCEPT
Even ingaand op het concept allereerst. Dit is een gedetailleerde actie zoals het nu op papier staat. Maar ik kan niet beoordelen of het een effectieve actie zal zijn. Hiervoor heb ik het volgende nodig van jullie:
- Ik heb eerst een goede doelgroepbeschrijving nodig voordat ik het kan beoordelen.
- Wie is jullie ijkpersoon?
- Wat is de doelstelling precies?
- Welke positionering kiezen jullie binnen de campagne voor By the Grape?
- Wat is de boodschap?
Oke, de strategieën hebben jullie gekozen en jullie hebben ook ideeën voor middelen, maar de bovenstaande vragen bepalen of dit goede keuzes zijn geweest.
Voordat je begint over de middelen is het eerst goed om naar het geheel van de campagne te kijken. Lees Floor & Van Raaij hoofdstuk 9.
Welk concept gaan jullie toepassen bijvoorbeeld? Gebruik de creatieve concepten uit Communicatieplanner (Hoofdstuk 4) van Michels. Welke die hij noemt lijkt jullie het meest geschikt om de boodschap over te brengen en de communicatiedoelstelling te behalen?
Welke communicatiestrategie uit het andere boek van Michels willen jullie gebruiken?
Wij willen
gebruik maken van de fanstrategie. Door al bestaande klanten (fans) te
benaderen en deze in te zetten om nieuwe fans te winnen. Dit doen we door
gebruik te maken van een brandactivatiestrategie. Door een spraakmakende actie
willen wij de huidige fan aansporen om met potentiële nieuwe fans de wijn van
By the Grape te ervaren en beleven. Door het uploaden van de video’s willen wij
vervolgens word of mouth, buzz creëren bij een groter publiek. Hiermee willen
wij ervoor zorgen dat By the Grape wordt aangeraden bij vrienden en familie.
Kenmerken Fanstrategie:
- Fans maken fans
- Word-of-Mouth
- Buzz creëren
Wijn is een experience product. Experience producten moet je zelf ervaren of ze moeten aanbevolen worden door bekenden.
- Fans maken fans
- Word-of-Mouth
- Buzz creëren
Wijn is een experience product. Experience producten moet je zelf ervaren of ze moeten aanbevolen worden door bekenden.
Hiervoor heb je ook die uitgebreide beschrijving van je doelgroep nodig, want anders bereik je de doelgroep niet met je campagne:
- je moet media en middelen kiezen die de doelgroep bereikt/tegenkomt;
- je moet de boodschap zo verpakken dat de doelgroep zich aangesproken voelt.
De uitwerking van het online en offline middel is hiervan afgeleid uiteindelijk. Naast de twee middelen die je uitwerkt kan je nog andere middelen voorstellen om in te zetten zodat de campagne de doelgroep optimaal bereikt.
We zijn hier vervolgens gelijk mee aan de slag gegaan. Zo hebben we onze ijkpersoon nog specifieker gemaakt, de positionering en de doelstellingen nogmaals bekeken en hebben we bepaald welke boodschap we over wilden brengen. Al met al was de feedback voor ons heel belangrijk, omdat we op deze manier wat gerichter konden gaan werken. Ons creatief concept is hierdoor ook gegroeid en verbeterd. Bovendien hadden we aan Patrick gevraagd of we misschien contact mochten opnemen met de eigenaar van By The Grape Utrecht. Dit mocht, dus is Stefan (mede omdat hij binnen de doelgroep valt) richting By The Grape gegaan met het creatief concept. Jaap Nutters (eigenaar By The Grape Utrecht en dus expert) vond zowel ons online als offline middel ontzettend leuk. Hij heeft toevoegingen gedaan en aangegeven wat het makkelijkst te realiseren zou zijn. Al met al was hij erg enthousiast. Dit is voor ons communicatiebureau natuurlijk erg positief, omdat we nu weten dat we in de goede richting zitten.
Drie dagboekfragmenten ijkpersoon
Situatie 1:
Donderdag,
bijna weekend! Ik ben echt even toe aan wat ontspanning en gezelligheid dit
weekend. Misschien ga ik wel even langs bij die wijnwinkel By The Grape.
Lisanne vertelde me daar laatst over en zei dat ik er echt eens een keer hen
moest gaan. Vooral ook omdat ze nu een leuke actie hebben. Misschien moet ik
morgen na mijn werk maar even langsgaan om een lekker wijntje voor ’s avonds te
halen. Morgenavond lekker thuis op de bank met een wijntje, dat lijkt me wel
wat. Of misschien nodig ik nog wel wat vrienden uit, om samen die fles(sen) op
te drinken. Ik kijk wel.
Situatie 2:
Ha, vrijdag!
Eindelijk weekend! Ik heb vanavond echt een te gekke avond gehad met mijn 3
beste vrienden. Mark, Lisanne en Rob kwamen langs om te eten en een wijntje te
drinken. Gelukkig was ik daarvoor even naar By The Grape gegaan (op aanraden
van mijn vader) om een lekkere fles wijn te halen. Toen ik de winkel had
gevonden met mijn navigatiestysteem op mijn smartphone ben ik snel naar binnen
gegaan. Bij binnenkomst werd ik verwelkomd door het personeel, en daarna ben ik
rustig rond gaan kijken. Er waren zoveel soorten wijn, dat ik gewoon niet wist
welke ik moest kiezen. Gelukkig kwam er iemand van het personeel naar me toe om
me te helpen. Ze boden me aan om een wijntje te proeven, nou daar zeg ik
natuurlijk geen nee tegen! Deze wijn is het uiteindelijk niet geworden, maar
hij was wel erg lekker. Toen ik eindelijk een keuze had gemaakt ben ik richting
kassa gegaan. Bij de kassa vertelde de persoon die mij eerder al had geholpen
dat er nu een leuke actie loopt. Ik kan dezelfde fles wijn gratis nog een keer
krijgen (of een ander in dezelfde prijscategorie) als ik met mijn vrienden een
leuk filmpje over de wijn maakte. Ik vond het wel een vet idee, dus ik legde
het vanavond aan Mark, Lisanne en Rob voor. Die vonden het ook een geweldig
plan, en we willen met zijn allen voor de hoofdprijs gaan! Die speciale fles
ter waarde van €200,- … We hebben afgesproken om morgen het filmpje te gaan
maken! Ik heb er nu al zin in.
Situatie 3:
Ik was vandaag
in mijn pauze op het werk wat aan het surfen op internet. Natuurlijk checkte ik
ook even mijn Facebook pagina. En wat ik toen zag was echt heel erg leuk! Fleur
heeft meegedaan aan een actie van By The Grape! Ik wist niet eens wat By The
Grape was! Blijkbaar is het een ontzettend leuke wijnwinkel in Utrecht. Dat is
fijn, want ik woon in de Bilt. Lekker dichtbij dus. Fleur heeft samen met haar
vrienden een filmpje opgenomen die bij die actie hoort. Ze krijgt er sowieso
een fles wijn voor (wie wil dat nou niet?) en ze maakt kans op een hele dure
fles ter waarde van €129,-! Maar wat misschien nog wel het aller-leukste is:
haar filmpje gaat misschien door middel van Layar op het etiket worden
gebruikt! Heel vet! Ik denk dat ik morgen ook maar even langs ga bij By The
Grape, want ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig geworden!
Geef de customer journey canvas weer voor jullie campagne.
Uitgewerkte redeneerschema's
Stelling 1:
Stelling 2:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten